مردگیران یا سپندارمذگان یا اسپندگان[ویرایش]
ابوریحان بیرونی از این جشن چنین یاد کردهاست «روز پنجم ماه اسفند روز جشن سپندارمذگان ست و معنای آن خرد و شکیبایی است سپندارمذ فرشته ایست نگهبان زمین و نیز فرشتهٔ پاسبان زنان پارسا و نیکخواه است در روزگار پیشین این ماه و بویژه این روز جشن زنان بود و در این جشن مردان به زنان بخشش میکردند و هنوز این آیین در اصفهان و ری و دیگر جاها بجاست و به فارسی آن راجشن مردگیران نامند.»
جشن سپندارمذگان هنوز نزد پارسیان هند پابرجاست. در روز پنجم از اسفند بر روی پارهای کاغذ سخنانی چند از اوستا و پهلوی نویسند و به در خانههای خود بیاویزند تا اینکه آن خانهها در هنگام سال از آسیب گزندگان و حیوانات زیان کار برکنار ماند. این جشن را جشن برزیگران نیز خوانند.
جشنهای شش گانهٔ گاهنبار[ویرایش]
گاهنبار یا گاهبار این دو لغت یک معنی دارد و آن شش روزی است که خداوند، عالم را آفرید و زرتشتیان در کتاب زند اوستا از زرتشت نقل میکنند که خداوند عالم را در شش گاهنبار آفرید. نامهای گاهنبارهای ششگانه به قرار زیر است:
|
نام ماه |
زمان برگزاری |
مناسبت جشن |
|
|
۱ |
گاهنبار میدیوزرم |
روز پانزدهم اردیبهشت، پنج روز، از خور روز تا دی به مهر |
آفریدن آسمان[۲۵] |
|
۲ |
گاهنبار میدیوشـم |
روز پانزدهم تیر ماه، پنج روز، از خور روز تا دی به مهر |
آفریدن آب[۲۶] |
|
۳ |
گاهنبار پـتیهشـهیم |
روز سیام شهریور، پنج روز، از اشتاد تا روز انیران |
آفریدن زمین |
|
۴ |
گاهنبار ایاسرم |
روز سیام مهر ماه، از اشتاد روز تا انیران روز |
آفریدن گیاه |
|
۵ |
گاهنبار میدیارم |
بیستم دی ماه، از مهر روز تا بهرام روز |
آفریدن جانوران |
|
۶ |
گاهنبار همسپثمیدیه |
اسفندارمذ ماه، از روز اهنودگاه تا روز وهیشتوایشتگاه |
آفریدن انسان[۲۷] |
هر یک از جشنهای ششگانهٔ گاهنبار، پنج روز بطول میانجامیده و آخرین روز هر گاهنبار مهمترین روز جشن بودهاست. در این روزها همگان ملزم بودند تا مطابق و برابر تواناییشان انفاق کنند. در دعایی که از زمان ساسانیان باقیمانده ملاحظه میشود که استغفارکننده جایی میگوید «از اینکه در مراسم گهنبارها شرکت نکرده و انفاق نکردم، بخشایش میطلبم.»